strony internetowe Lublin

Branding a wpływ na rozpoznawalność marki


W dzisiejszych czasach największe zyski posiadają marki, które wraz ze sprzedażą własnego produktu dostarczają dawkę emocji i przeżyć. Ten zabieg pozwala na zbudowanie silnych relacji z klientem. Trwałe przywiązanie klienta do marki i produktu powoduje rosnące zyski dla firmy. Zastanów się jakie popularne marki znasz i dlaczego stały się one fenomenem. Podpowiemy, że za całym sukcesem stoi branding.

Brand, to inaczej charakter produktu czy usługi, który swoją indywidualnością wyróżnia się na tle konkurencji. Brand produktu danej marki jest rozpoznawalny ze względu na jego cechy i przekaz, jaki niesie i formę prezentowania. Sprawia to, że klienci odróżniają markę od innych oferowanych na rynku, a także wiążą z nią emocje i przeżycia.

Branding, czyli budowanie świadomości marki, to proces budowania wcześniej wspomnianego brandu marki, który składa się ze zbioru metod pozwalających na kreowanie marki i uświadamiania o jej istnieniu wśród grupy klientów. Podczas tworzenia brandingu ważne jest, aby zachować spójność i konsekwentność, co wpłynie na pobudzenie rozpoznawalności wśród grupy docelowej.

Jak stworzyć branding?

Podstawą dobrego brandingu jest solidna strategia marki, która wyznacza jej najważniejsze wartości i cechy charakterystyczne. W ten sposób marka określa się czym i jaka jest oraz jaka chce być w przyszłości. Stworzenie dokumentu definiującego markę pozwala na łatwiejsze obranie ścieżek w czasie jej funkcjonowania, za pomocą których możliwe będzie budowanie jej świadomości wśród konsumentów.

W brandingu kluczowy jest wybór nazwy marki oraz krótkiego sloganu, który dobrze zaprezentuje jej produkty i usługi oraz samą markę, a także zaprojektowanie logo będące głównym znakiem rozpoznawczym. Te trzy elementy są bardzo ważne ze względu na to, że to właśnie one jako pierwsze zapadają mocno w pamięć potencjalnemu klientowi.

Kolejnym etapem w procesie tworzenia rozpoznawalnego wizerunku marki jest system identyfikacji wizualnej. Mowa tu o zestawie charakterystycznych elementów, które będą wskazywać indywidualność marki i będą wykorzystywane w przeróżnych materiałach promocyjnych i kanałach komunikacji (wizytówki, ulotki, oferty sprzedażowe, reklamy, strona internetowa, social media, prezentacje, gadżety). Powinny one tworzyć i utrzymywać spójną całość zarówno pod względem kolorów, grafik, sloganów, fontów i charakteru przekazu. Wszystkie te wyznaczniki objęte są dokumentem, jakim jest brand book.

Zagrożenia dla brandingu:

  • “nadmierna” kreatywność, która powoduje, że elementy brandingu dalece odbiegają od założeń strategicznych marki,
  • brak zwracania uwagi na punkt widzenia i preferencje odbiorcy,
  • kopiowanie pomysłów od marek o silnej pozycji rynkowej,
  • brak zważania na funkcjonalność strony czy elementów wizualnych,
  • przesadne eksperymentowanie – wizerunek marki musi być spójny z jej branżą i dziedziną.

Dobry branding jest czymś więcej, niż kreatywnym rozwiązaniem i doskonałą strategią. To długofalowy proces, który ma stale uświadamiać klientów o tym, czym jest marka i przekonać, że to właśnie ona spełnia potrzeby konsumenckie. Branding ma nadawać marce indywidualne i niepowtarzalne cechy, które wyróżnią ją spośród konkurencji rynkowej. Przede wszystkim marka ma długotrwale zapaść w pamięci odbiorców, którzy będą wiązać z marką pozytywne emocje.