Od maja 2021 roku Google zmienia swoje algorytmy, przez co nasze strony będą analizowane pod innym kątem niż było to dotychczas. Podstawowym parametrem analizującym naszą stronę www będzie Core Web Vitals.
- LCP (Largest Contentful Paint, wyrenderowanie największej treści): To całkowity czas w jakim ładuje się największy element na naszej stronie. Takim elementem może być grafika/video/blok tekstu. Ten wskaźnik nie powinien przekroczyć 2,5s, powyżej 5s Google uzna to jako słaby wynik.
- FID (First Input Delay, pierwsze załadowanie treści): to czas w jakim użytkownik może podjąć pierwszą interakcję ze stroną. Do takich zaliczają się kliknięcia w przycisk/przekierowanie na inną podstronę.
- CLS (Cumulative Layout Shift, przesunięcie układu strony) – oznacza przesunięcie elementów na stronie podczas ładowania. Pewnie znacie to uczucie, gdy czytacie artykuł i w połowie czytania, strona przesuwa się nam o pół ekranu, gdyż załadowała się grafika.
Core Web Vitals – czyli dlaczego nie jest kolejnym pustym wskaźnikiem?
Według badań przeprowadzonych przez Google, te 3 elementy są kluczowe dla współczynnika odrzuceń (przyp. *1). Każdy oczekuje strony internetowej, która będzie nie tylko zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek, ale też jak najbardziej przyjazna użytkownikowi. Nawet jeśli zdobędziemy wysoki wynik w Google, to mija się to z celem, gdy użytkownicy po wejściu na stronę od razu ją opuszczą. Trzeba pamiętać, że nie tylko treść jest istotna przy pozycjonowaniu!
Użyteczność jest kluczową sprawą, naszym celu przy tworzeniu strony, jest stworzenie jej tak, by każdy użytkownik czuł się na niej jak najbardziej komfortowo i w łatwy sposób mógł dotrzeć do informacji, które go interesują. Google w ubiegłym roku przekazał informację, że w ramach aktualizacji algorytmu zmienią jego najważniejsze czynniki. Na pierwszym miejscu postawią na UX (przyp. *2)
Co nam dają te wskaźniki?
Dane wskaźniki mierzą rożne aspekty strony, z której korzysta użytkownik. LCP mierzy prędkość ładowania strony, FID interaktywność strony, a CLS estetykę. Każdy z nich ma pomóc nam odpowiedzieć na pytanie: dlaczego nasi użytkownicy opuszczają www zanim się załaduje? Poniższe parametry można rozumieć w ten sposób:
zbyt wolne LCP: użytkownika zirytował fakt, że musi czekać na załadowanie strony zbyt wiele czasu.
zbyt wolne FID – użytkownik nie może dokonać interakcji z elementami na stronie. Po względnym załadowaniu strony, dalej nie działają jej kluczowe funkcjonalności.
zbyt duże CLS – użytkownikowi podczas czytania naszej strony, cały czas „skacze” strona. Przez co musi szukać na nowo momentu w którym skończył czytać.
Optymalizacja strony
Google wydało narzędzie, dzięki któremu jesteśmy w stanie sprawdzić nasz CWV. https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl. Po skanowaniu możemy sprawdzić wskaźniki, które najbardziej opóźniają naszą stronę. Pamiętajcie, że powinniśmy być przygotowani na nowe algorytmy Google i jest już ostatni dzwonek by to naprawić. Jeśli wasze strony nie działają najlepiej, zachęcamy do skorzystania z naszej oferty.
Bounce rate (współczynnik odrzuceń) – jest to wskaźnik, który mówi nam o procentowym opuszczeniu naszej strony bez jakiejkolwiek interakcji użytkownika ze stroną. Np. gdy użytkownik wejdzie przez przypadek na naszą stronę i od razu z niej wyjdzie. Obliczany jest poprzez podzielenie liczby sesji ograniczonych do jednej strony, przez liczbę wszystkich sesji.
User experience (doświadczenie użytkownika) – całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania ze strony