strony internetowe Lublin

Moodboardy – dlaczego warto je tworzyć?

Kiedy szukamy pomysłu, natchnienia, a nasza głowa otwarta jest na wszelkiej maści inspiracje, trzeba uważać i dobrze rozróżniać inspirację od kopiowania. Między jednym, a drugim istnieje bardzo cienka granica. Nie ma nic absolutnie złego w inspirowaniu się i czerpaniu z pomysłów innych i tworzyć na tej podstawie coś własnego. Jednak pamiętajcie, że plagiat nie jest fajny i może nam dodatkowo zaszkodzić. Warto także mieć na uwadze, że jeżeli inspirujemy się czyimś pomysłem, warto o tym wspomnieć i podać nazwisko, tudzież pseudonim inspiratora. Stąd dzisiejszy temat artykułu, w którym mowa o moodboardzie, który uchroni każdy projekt przed kopiowaniem.


Dlaczego warto inspirować się cudzymi projektami?

W dzisiejszym świecie non stop sprawdzane i oceniane są nasze umiejętności, kwalifikacje, talenty. Nawet my sami potrafimy siebie oceniać i starać się być coraz lepszymi. Jednak często zapomina się o inspiracji, które pozwalają nam przełamywać własne bariery i ograniczenia. Dzięki inspiracji zmienia się nasze postrzeganie na własne możliwości. Według badań istnieją trzy rodzaje manipulacji: pobudzona, aktywowana oraz “zmanipulowana”, co potrafi mieć różnorodny wpływ na nasze osiągnięcia.

Praca, która wymaga dużej miary kreatywności jest zadowalająca i efektywna, póki nasza kreatywność nie zawodzi. Ale przyznajmy – nikt nie jest studnią bez dna. Często bywa tak, że próbujemy na wszelki sposób wpaść na jakiś nowy pomysł, szukamy weny, ale zderzamy ciągle się z rzeczywistością. Dlatego warto sięgnąć po sprawdzone metody inspiracji, które pozwolą napędzić naszą kreatywność.

Czym jest Moodboard?

Moodboard jest to tablica inspiracji, czyli inaczej wizualne przedstawienie naszej koncepcji na dany projekt. W dokładnym tłumaczeniu to “tablica nastroju” i tak też kojarzona jest przez wielu ludzi. Zamysłem moodboardu jest poukładanie i zachowanie porządku inspiracji, gdy tworzymy pewną koncepcję.

Moodboard można nazwać rozwiązaniem na zwyczajny brak pomysłów. Zazwyczaj wiemy jak chcemy, aby coś wyglądało, ale nie mamy pomysłu jak to przedstawić. Do tego właśnie służy moodboard, który powstaje w wyniku szukania rzeczy, które nam się podobają, inspirują nas, wpisują się w nasz styl, są spójne i przede wszystkim dobrze razem wyglądają.

Dlaczego tworzy się Moodboardy?

Zwykle tworzy się go we wczesnej fazie projektowania (storny internetowej, aplikacji, wnętrz, kolekcji ubrań). Możemy go stworzyć dla swoich indywidualnych potrzeb, jak i na potrzeby grupy projektowej lub firmy, a nawet dla klienta, któremu chcemy zobrazować kierunek, którym chcemy iść.

Za pomocą moodboardu łatwo jest nam uporządkować swoje pomysły i inspiracje, zbierając je w jednym miejscu. Daje nam to możliwość szybkiego i skutecznego weryfikowania kompozycji oraz sprawnego konfigurowania. Łatwo możemy dostrzec, czy wybrane elementy pasują do siebie i tworzą spójną całość, czy jednak należy coś zmienić i czy dany efekt jest tym docelowym. Daje nam to oszczędność czasu, budżetu, a nawet może solidnie ukierunkować nasz projekt.

Jak stworzyć Moodboard?

Moodboard można stworzyć w wersji fizycznej, a także w wersji cyfrowej. W przypadku pierwszej wersji możemy wykorzystać arkusz papieru, flipchart, tablicę korkową, ścianę (generalnie wszystko, do czego da się coś przykleić i namalować), do których przyklejamy wycinki z gazet, zdjęcia, screeny, wydruki. Natomiast w drugiej wersji tworzymy w ulubionym programie kolaż z materiałów, które udało nam się znaleźć w Internecie.