Czym jest persona?
Persona to inaczej model idealnego klienta przedstawiający grupę docelową klientów, do której chcemy dotrzeć z naszą ofertą.
W charakterystyce persony opisujemy: kim jest, gdzie mieszka, czym się interesuje, czym się zajmuje, jakie są jej cechy charakteru itp. Im więcej znamy szczegółów o idealnym kliencie, tym łatwiej dobierzemy do niego komunikację marketingową.
Stworzenie persony daje możliwość poznania poszczególnych grup docelowych, które będą targetem naszego przekazu i lepiej poznać ich sposób myślenia.
Mówiąc o personie można spotkać się także z określeniami: klient idealny czy buyer persona.
Czym różni się persona od grupy docelowej i targetowej?
Korzystając z różnych systemów reklamowych, takich jak Facebook Ads wystarczy podać informacje dotyczące grupy docelowej w celu targetowania, a Facebook zajmuje się całą resztą. Zatem Facebook mając wszystkie potrzebne dane o grupie docelowej, będzie targetować reklamę do każdego, kto w mniejszym, bądź większym stopniu identyfikuje się ze wszystkimi cechami grupy.
Natomiast persona pozwala spojrzeć szerzej na to, jak Twój klient idealny będzie odbierał Twoje reklamy. Mówiąc prościej – będziesz mógł postawić się w jego osobie. Dzięki temu dowiesz się nie tylko do kogo kierować reklamy, ale także w jaki sposób je przedstawiać, tak by zainteresowała ona Twoich klientów.
Jak stworzyć personę?
Tworzenie persony opiera się o sekwencję pytań dotyczących cech Twojego idealnego klienta. Najistotniejsze cechy, które należu ustalić, to:
- Imię i nazwisko
Nazwij swoją personę przykładowym imieniem i nazwiskiem. Dzięki temu uosobisz swojego klienta idealnego, a to pozwoli Ci łatwiej się odnosić do pozostałych etapów identyfikacji klienta indywidualnego mówiąc o nim “po imieniu”.
Zabieg ten ma jedynie charakter pomocniczy w procesie określenia klienta.
- Cechy demograficzne
Pamiętaj, aby podawać konkretne dane, a nie ogólne cechy Twojej grupy docelowej. Twój klient to konkretna osoba, która będzie zainteresowana Twoją ofertą. Zatem należy ustalić jej konkretny wiek, płeć, miejsce zamieszkania.
Ma to duży wpływ na tworzenie systemu komunikacji marketingowej, ponieważ inaczej będziesz formował komunikację do młodej kobiety z dużego miasta, niż do starszej kobiety z małej miejscowości.
- Wykształcenie i stanowisko
Pomyśl o tym, jakie wykształcenie posiada Twój idealny klient, jaką szkołę ukończył oraz na jakim stanowisku pracuje. Co leży w jego codziennych obowiązkach zawodowych? Czy pracuje w dużej korporacji, a może w małej lokalnej firmie? W jakiej branży działa?
- Jakim językiem posługuje się persona
Określ język w jakim na posługuje się Twój idealny klient. Zapoznaj się z jego branżą i słownictwem jakiego na co dzień używa.
- Jakie zwyczaje i zachowania są typowe dla persony
Wyobraź sobie jak wygląda typowy dzień Twojego idealnego klienta.
O której godzinie wstaje? Jakie posiłki je w ciągu dnia? Co lubi robić? Jak długo pracuje w ciągu dnia? Co robi w wolnym czasie?
- Jakie problemy i obawy ma Twoja persona?
Jak każdy – Twój idealny klient na co dzień boryka się z pewnymi obawami, problemami i przeciwnościami, dla których rozwiązaniem może okazać się Twoja oferta.
Jest to bardzo ważny element w tworzeniu persony, ponieważ pokaże Ci różne ścieżki dotarcia do Twojego idealnego klienta.